Eén centraal nummer voor hulp bij het oplossen van schulden

dinsdag 2 juli 2019

Iedereen met schulden kan binnenkort gratis de hulplijn ‘115 Schulden te lijf’ bellen voor hulp bij het oplossen van schulden. Kredietbank Nederland, Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders, Rabobank Sneek-Zuidwest Friesland en SchuldendeBaas hebben namelijk samen een subsidie toegekend gekregen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de landelijke schuldhulplijn 115 op te richten.

Veel mensen met financiële problemen weten de weg naar schuldhulpverlening niet te vinden. In elke Nederlandse gemeente is de toegang tot schuldhulpverlening anders ingericht. In één gemeente moet iemand zich melden bij een wijkteam, in een andere gemeente bij een Kredietbank en bij weer een andere gemeente bij het meldpunt van een ketenpartner. Dit maakt het voor burgers vaak lastig en drempelverhogend om de eerste stap naar een oplossing te zetten.

Snel doorverwezen worden naar de juiste plek voor hulp
Eén landelijk nummer waar iedere burger in Nederland terechtkan, kan hieraan een einde maken. Om die reden richten eerder genoemde projectpartners de landelijke telefonische hulplijn 115 Schulden te lijf op. Inwoners van Nederland met financiële problemen kunnen vrijblijvend, gratis en anoniem 0800-8115 bellen voor een direct antwoord op de vraag waar zij zich in hun gemeente kunnen melden voor schuldhulpverlening. Ook kan 115 gebeld worden door buren, familieleden, schuldeisers en ketenpartners uit de omgeving van de burger met financiële problemen. Naast telefonisch worden ook alle functionaliteiten van 115 digitaal aangeboden via een website en digitale aanmeldroute. 115 zorgt ervoor dat men op een laagdrempelige, overzichtelijke en snelle wijze wordt doorverwezen naar de juiste plek voor hulp.  De subsidie is voor het eerste jaar en tijdens dit jaar wordt ook een model voor de financiering voor de jaren daarna opgezet.

Nieuws & artikelen

Antwoord op vragen zoals, gaan de spreekuren op het gemeentehuis of bij de wijkteams door? of ontvang ik mijn leefgeld (of weekgeld?) nog wel op tijd?

Lees meer
Veel gestelde vragen

Op de hieronder vermelde kalenderdagen worden geen betalingen verwerkt. Dit betekent dat opdrachten met een verwerkingsdatum uit onderstaande tabel pas de eerstvolgende werkdag worden uitgevoerd

Lees meer
Betalingsverkeer rond de feestdagen in 2020

Om te zorgen dat de werkzaamheden doorgaan nemen we hygiënemaatregelen ter bescherming van onze relaties en medewerkers. Hiermee verkleinen we de kans dat onze klanten en medewerkers besmet raken met het virus en ze het zelf verder verspreiden. De uitbetaling van leefgeld en betalingen die wij voor u doen gaan gewoon door.

Lees meer
Coronavirus