Goedkope verkooptruc van Huawei

Geplaatst op 1 september 2014

Mijn dochter heeft eind april een mobiele telefoon van Huawei gekocht. Naast de korting in de winkel kon ze twintig euro terugkrijgen van Huawei via hun zogenaamde cashback actie. Thuisgekomen hebben we direct de aankoop via de website aangemeld bij Huawei. We ontvingen dezelfde dag een mail waarin stond: ‘Om uw aanvraag snel en correct af te handelen vragen wij u deze bevestigingsmail uit te printen en samen met een kopie van uw aankoopbewijs en het originele, uitgeknipte IMEI-nummer van de doos in een voldoende gefrankeerde envelop, voor 9 mei 2014 op te sturen naar ODC Benelux in Zeewolde. Wij streven er naar om het bedrag zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen tien weken, op uw rekening te storten’. We hebben de gevraagde spullen dezelfde dag per post verstuurd.

Eind juli, dus meer dan tien weken later, hebben we per mail gevraagd waar onze twintig euro blijft. Per mail kregen we het volgende antwoord: ‘Uit onze gegevens blijkt dat u een cashback-aanvraag heeft ingediend, welke door ons is goedgekeurd en waarmee u recht heeft op een uitkering van twintig euro. Echter, wegens groot succes van deze cashback-promotie bedraagt de wachttijd helaas nu langer dan tien weken. De uitkering van de twintig euro zullen wij alsnog zo snel mogelijk voldoen. Onze excuses voor het ongemak.’ Vier weken later hebben we weer een mail gestuurd waar onze twintig euro blijft. Per mail maakt Huawei nogmaals excuses en belooft er snel op terug te komen.

Als je op internet op Google kijkt, kom je een stroom klachten tegen over de cashback-actie van Huawei. Bij klachtenkompas.nl van de Consumentenbond zijn 41 klachten binnengekomen. Sommige klagers zeggen al een half jaar te wachten op uitbetaling van de cashback. Huawei reageert niet op de klachten. Ook bij Trosradar.nl en Kassa.vara.nl komen een stroom klachten. Sommige klagers zijn gaan bellen met Huawei en worden daar met een kluitje in het riet gestuurd. Veel voorkomende smoezen zijn: ‘We hebben niets van u ontvangen.’ Of: ‘De tien weken gaan pas tellen na de goedkeuring van de aanvraag.’

Het lijkt er op dat uiteindelijk alleen de volhouders hun geld terugkrijgen. De mensen, die moedeloos afhaken, krijgen niets. Wij gaan volhouden, Huawei gaat betalen. En wij doen nooit meer mee met een cashback-actie. Geef de korting maar bij de kassa.

Ger Jaarsma
Directievoorzitter Kredietbank Nederland