SchuldendeBaas

Geplaatst op 13 januari 2016

Kredietbank Nederland eerste organisatie die online schuldhulpverlening aanbiedt via SchuldendeBaas

Op 1 januari 2016 is Kredietbank Nederland in samenwerking met drie gemeenten gestart met online schuldhulpverlening. Via de website www.schuldendebaas.nl kan in de gemeenten Den Helder, Loon op Zand en Soest gebruik gemaakt worden van deze vorm van schuldhulpverlening. De innovatieve werkwijze past goed bij Kredietbank Nederland. “We zien dat een deel van onze klanten graag op een andere manier geholpen wil worden”, aldus Carry de Niet, operationeel adjunct-directeur Kredietbank Nederland. “Online schuldhulpverlening biedt onze klant vele voordelen. De klant werkt vanuit huis in zijn eigen tempo op een zelf gekozen moment en kan op elk moment zijn dossier inzien.”

Veel klanten bereiken de schuldhulpverlening niet

Steeds meer mensen zitten in de schulden. De cijfers liegen er niet om. In 2014 meldden zich ruim 92.000 mensen bij de leden van de NVVK. Ondanks het hoge aantal aanmeldingen, is er ook nog steeds zorg; nog steeds weten veel mensen de schuldhulpverlening niet te vinden. Dit terwijl een grote groep toch financiële problemen heeft. Het BKR spreekt over 740.000 personen die tot deze groep behoren. Daaruit kunnen we opmaken dat, ondanks grote inzet van de betrokken partijen, slechts 12,4% van de mensen met financiële problemen de schuldhulpverlening daadwerkelijk bereikt. Dat kan verschillende redenen hebben, variërend van het zich schamen voor de financiële problemen tot de weg naar de schuldhulpverlening niet weten te vinden. Maar ook de openingstijden en bereikbaarheid van schuldhulpverleners vormen een probleem, zeker bij de groeiende groep werkenden die schulden hebben.

Online hulpverlening werkt

Juist deze redenen waren voor bijvoorbeeld de GGZ aanleiding om online hulpverlening aan te bieden. En met succes. In 2012 kregen ruim 200.000 mensen online hulpverlening. De kwaliteit werd beoordeeld met een 8. De conclusies van een onderzoek uit 2011 zijn, dat er minder klanten afhaken tijdens een traject. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat klanten hun eigen tempo aan kunnen houden en het traject als laagdrempelig ervaren.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Carry de Niet, 06 3332 6094