Nieuw wetenschappelijk onderzoek Kredietbank Nederland Syncasso

Geplaatst op 2 juni 2017

Lezen ≠ Begrijpen

Laaggeletterdheid in kaart voor een effectievere communicatie

1 op de 9 Nederlanders is laaggeletterd, dit betekent dat deze Nederlanders moeite hebben om de communicatie van Kredietbank Nederland of Syncasso te lezen en begrijpen. Onderzoek over de relatie tussen lees- en rekenvaardigheden en financiële problemen suggereert dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven oververtegenwoordigd zijn binnen de schuldhulpverlening. Als reden hiervoor noemen deze onderzoekers dat schuldenaren die laag scoren op de leestest vaker moeite hebben met het openen van hun post en zich minder vaak eigenaar van het probleem voelen. Om dit probleem nader te onderzoeken voeren Kredietbank Nederland, Syncasso, de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Stichting Lezen en Begrijpen een onderzoek uit.

Doelstellingen van ons onderzoek:

  • onderzoeken hoeveel mensen er laaggeletterd zijn bij een schuldhulpinstantie en deurwaarders;
  • zorgen dat de doelgroep beter bereikt kan worden zodat men eerder (of beter) contact opneemt en daarmee problemen sneller (vroegtijdig) worden opgelost en oplossingsrichtingen in kaart worden gebracht.

We weten hoeveel Nederlanders er laaggeletterd zijn, maar we weten niet hoeveel mensen er laaggeletterd zijn bij een schuldhulpinstantie en deurwaarders. Onze werkervaring en oriëntatie geven sterk aan dat het aantal laaggeletterden bij een schuldhulpinstantie of deurwaarderskantoor groter is dan het gemiddelde in Nederland omdat het voor laaggeletterden moeilijker is om hun financiën op orde te houden. Ons samenwerkingsverband gaat onderzoeken hoe groot deze percentages daadwerkelijk zijn. Dr. Martijn Keizer van de Rijksuniversiteit Groningen zal het wetenschappelijke onderzoek uitvoeren. Tevens onderzoeken we hoe we laaggeletterden kunnen identificeren binnen beide databases, zodat we met deze groep op een effectieve manier kunnen communiceren. Voor personeel van deurwaarderskantoren en schuldhulpverleningsinstanties ontwikkelen we materiaal om laaggeletterden te kunnen identificeren in hun databases. Daarmee kunnen we schulden bij deze doelgroep sneller oplossen en veel ellende voorkomen.

Hierna zullen we samen met de RUG en samenwerkingspartner Stichting Lezen & Schrijven basisregels formuleren voor het effectiever communiceren met laaggeletterden over schulden. Deze basisregels zullen we delen met alle ketenpartners. Met de kennis en de basisregels van Stichting Lezen & Schrijven gaan we een behandeltraject optimaliseren en met een wetenschappelijke test valideren wij de basisregels om de effectiviteit maximaal te maken.

De door ons opgedane kennis wordt vertaald in een onderzoeksrapport. Dit rapport wordt ter beschikking gesteld aan onze ketenpartners in Nederland middels een website. Om te borgen dat ketenpartners de kennis gaan gebruiken in hun processen beleggen we een zestal seminars in het land waarin we de uitkomsten en kennis delen. Deze serie informatieve bijeenkomsten is voor studenten, gemeenten, onderwijsinstellingen, schuldhulpverleners incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. Het onderzoek wordt in het kader van de “Regeling ter stimulering van activiteiten die een duurzame bijdrage leveren aan het tegengaan van armoede- en schuldenproblematiek” gesubsidieerd. Naar verwachting wordt het onderzoek in 2019 afgerond en gepubliceerd.