Inkomensbeheer

Heb je moeite om jouw inkomen goed te beheren en rekeningen op tijd te betalen? Je bent niet de enige! Gelukkig is er een oplossing: inkomensbeheer.

Met inkomensbeheer zorgen wij er voor dat je vaste kosten altijd op tijd betaald worden. Zo weet je zeker dat je nooit extra kosten hebt (bijvoorbeeld van boetes voor te laat betalen) en je niet wordt afgesloten van gas, water en elektriciteit.

 

Soorten Inkomensbeheer

Veelgestelde vragen

Je hoeft geen schulden te hebben om inkomensbeheer aan te vragen. Vind je het bijvoorbeeld lastig om met geld om te gaan? Dan is inkomensbeheer een goede oplossing. Je kunt kiezen of wij alle vaste kosten of een paar van je kosten betalen van jouw inkomen. Aan inkomensbeheer zijn kosten verbonden, maar voor mensen met een laag inkomen wil de gemeente die kosten soms betalen. Op de pagina Inkomensbeheer vind je meer informatie.

Hoeveel huishoudgeld er beschikbaar is, is afhankelijk van jouw gezinssituatie en de hoogte van je vaste kosten.

Ja, je hebt een vast contactpersoon bij inkomensbeheer. 

Je kunt je inkomensbeheer per brief of per e-mail opzeggen. Zorg er voor dat jouw handtekening (en eventueel die van je partner) op de opzegging staat. De opzegtermijn bedraagt één kalendermaand. Stel: wij hebben jouw opzegging op 15 november ontvangen, dan is de maand december de opzegtermijn. Wij stoppen dan je inkomensbeheer per 1 januari. 

Het geld staat binnen twee werkdagen op jouw rekening.

Bel of mail ons even. Dan kijken we samen met jou wat de oorzaak is. 

Via MijnBankgemak kun je zelf ook zien wat er wel en niet betaald is. 

Wij krijgen je inkomen binnen en betalen daarvan je kosten. Daarna maken wij het geld naar jou over. Dit duurt meestal twee dagen.

Ja, dit kan gevolgen hebben. Bel of mail ons daarom zo snel mogelijk als je weet dat je minder inkomen krijgt. Samen met jou kijken we dan wat we kunnen doen.

Helaas kunnen we je betaling niet eerder dan op de vaste dag doen. Dit komt doordat we de betalingen automatisch doen. 

Via Mijn Bankgemak kun je altijd zien hoeveel geld er op je rekening staat. Ook kun je zien hoeveel we gespaard hebben. In Mijn Bankgemak kun je ook veranderingen doorgeven en ons vragen een betaling te doen.  

Je kunt een betaling per post, per e-mail of via Mijn Bankgemak doorgeven. Je kunt een betaling helaas niet telefonisch doorgeven. 

Via Mijn Bankgemak kun je zelf zien hoeveel geld er op je rekening staat. Als er genoeg geld is dan kun je ons vragen om de betaling te doen.

 

Het is handiger om in Mijn Bankgemak te kijken.

Als je het aan ons vraagt kunnen we de bankafschriften van een bepaalde periode per post opsturen. De kosten hiervoor zijn € 3,-.

Als je ons dit vraagt kunnen wij je een e-mail sturen met een overzicht van jouw betalingen over een bepaalde periode. De kosten hiervoor zijn €5,-.

Zelf kun je ook dit overzicht kosteloos zien via Mijn Bankgemak. Via de button ‘Mijn bij- en afschrijvingen’ kun je aangeven voor welke datums je betalingen wilt zien.

 

Ja, dit kan. Wij bespreken graag samen met jou welke vorm bij je past. Je budgetbeheerder kan je hier meer over vertellen. 

In Mijn Bankgemak kun je zien of jouw leefgeld is overgemaakt. Je ziet dit onder het kopje 'Reserveringen'.