Wij zoeken altijd de verbindende samenwerking op met gemeenten, ketenpartners en brancheverenigingen. Samen kunnen wij de taboes rondom de schuldhulpverlening doorbreken en werken aan preventie. Dit doen wij onder andere door te participeren in verschillende onderzoekprojecten. Voorbeelden van onze onderzoeken zijn:
Opbouw van problematische schulden
Waarom wachten mensen zo lang met hulp zoeken?
In samenwerking met Hogeschool Utrecht heeft Kredietbank Nederland onderzoek gedaan naar de vraag: hoe lang duurt het voordat mensen met schulden professionele hulp inschakelen? Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, als onderdeel van het landelijke beleid rond vroegsignalering van schulden.
Hiervoor zijn 250 dossiers geanalyseerd van mensen die via Kredietbank Nederland een schuldregeling aanvroegen. Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld acht jaar en vijf maanden verstrijkt tussen het ontstaan van de eerste vordering en het moment waarop mensen zich melden voor schuldhulp. De schuldenlast bedraagt gemiddeld €41.447, verdeeld over ongeveer 13 schuldeisers.
De onderzoekers zagen drie duidelijke patronen in de manier waarop schulden zich opbouwen:
-
Geleidelijke opbouw: stap voor stap ontstaan meerdere schulden.
-
Clusteropbouw: schulden ontstaan in korte tijd, bijvoorbeeld na baanverlies of scheiding.
-
Hoge vordering: één of enkele schulden maken direct een groot deel van de totale schuldenlast uit.
Een opvallend inzicht is dat mensen met een schuld bij een publieke schuldeiser gemiddeld eerder hulp zoeken (na 6,6 jaar) dan mensen met een private schuldeiser (na 9,3 jaar).
De resultaten onderstrepen hoe belangrijk het is dat schuldeisers alert zijn op langdurige openstaande vorderingen, en actief verwijzen naar schuldhulpverlening.
Bekijk het volledige onderzoek op open.overheid.nl
Lezen ≠ begrijpen
In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd, deze groep heeft moeite om de communicatie van (financiële) organisaties te lezen en/of te begrijpen. Kredietbank Nederland heeft de handen ineen geslagen met Syncasso Gerechtsdeurwaarders, Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Lezen en Schrijven om laaggeletterdheid onder onze klanten in kaart te brengen en met die gegevens een aanpak op te stellen.
Meer over het onderzoek en tips die jou kunnen helpen bij het bereik van laaggeletterde mensen vind je op de onderzoekspagina van Lezen ≠ begrijpen.
Afgelost = opgelost
Wij hebben samen met de onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen en Syncasso in beeld gebracht welke barrières mensen met financiële problemen ervaren bij het zoeken van hulp. Syncasso en Kredietbank Nederland willen drempels verlagen en duidelijk maken dat eerder contact opnemen met professionals kan voorkomen dat de situatie uit de hand loopt. Onder de titel ‘AFGELOST = OPGELOST’ is een reeks communicatiemiddelen ontwikkeld die de doelgroep overtuigt van het belang om in een vroeg stadium contact te zoeken met professionele schuldhulpverleners.